Beantwoorden
pascal1971
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Hallo,nog iemand zelfde probleem?

Volgens mij klopt het toch niet dat ik thuis vele sites niet(of tergend langzaam) kan bezoeken via de gewone WIFI,maar als ik mijn toestel overschakel op Data dit geen enkel probleem vormt?

Volgens Telenet is alles normaal,maar ik heb toch mijn twijfels.

Wifi zou toch ten allen tijde sneller en accurater moeten werken dan data,of zie ik het verkeerd?

Mijn wifi verbinding op de router lijkt ook zeer weinig signaal te geven(weer niet volgens Telenet natuurlijk).

Als ik mijn access point uitschakel kome ik nergens meer.

 

Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: 4G data connectie vs WIFI

14 reacties
Philippe_
Moderator
Berichten: 36
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Dag van de Chocolade

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Hey @pascal1971 

 

Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling te zijn! Je merkt dit op voor bepaalde websites? Of is je verbinding over het algemeen 'traag'? Misschien kan je ons al eens het resultaat van een speedtest bezorgen ?


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewPhilippe | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

pascal1971
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

pascal1971_0-1715347102714.png

 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2273
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Waar ben je in uw woning?

Waar staat uw modem in de woning en welke modem?

waar staat uw AP en hoe is dit verbonden met uw modem?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5914
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

@pascal1971 

Je hebt 150 Mbps down maar welk abonnement heb je ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
pascal1971
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Hallo,denk 1Gig.

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5914
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

@pascal1971 

Heb je een One Up abonnement ? Je kan dat eens nakijken via My Telenet daarin zie welk abonnement je hebt. Want met de One heb je die snelheden niet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 275
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

is het getest bij het access point of dichterbij de modem , indien het enkel zo is bij het accespoint, hoe is het access point verbonden met de modem ook welke DNS server gebruik je

heb je er op een laptop of desktop met kabel verbonden niet met wifi ook last van

gebruik je een vpn

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1656
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet


@pascal1971  schreef:

Wifi zou toch ten allen tijde sneller en accurater moeten werken dan data, of zie ik het verkeerd?


Dat zie je inderdaad verkeerd 🤔

Tegenwoordig heeft mobiele data de snelheid ingehaald van vaste verbindingen.

In veel huishoudens is mobiele data veel sneller geworden dan hun WiFi ...

  • 4G en vooral 5G is snel, en je hebt een rechtstreekse verbinding met de mast (veel minder overboeking).
  • internet thuis is, vooral bij de Telenet coax, een gedeeld medium, en dus onderhevig aan de drukte op de kabel.
  • WiFi is onderhevig aan vele factoren: drukte op de WiFi kanalen, stoorzenders, correcte plaatsing van de WiFi access points ...

@pascal1971  schreef:

Mijn wifi verbinding op de router lijkt ook zeer weinig signaal te geven(weer niet volgens Telenet natuurlijk).

Als ik mijn access point uitschakel kome ik nergens meer.


Voor we verder gaan met speculeren, graag wat meer informatie

  • welk abonnement heb je (One, On Up, Wigo, All Internet, met/zonder Gigaboost)
  • onbeperkt?
  • welke modem?
  • nog andere WiFi access points (Telenet AP, Powerlines, boosters, ...) en hoe verbonden?

Heb je de al eens een PC/laptop rechstreeks verbonden met de modem en op die manier de snelheid gemeten? Meten is weten 🤔

Tracht eerst en vooral uit te sluiten dat je probleem te wijten is aan traag internet (bedraad) , of een WiFi probleem is?

Kan ook een IPv6 probleem zijn ... sites die eerst via IPv6 geprobeerd worden, en dan pas via IPv4 (met de nodige vertraging) ...

 

@pascal1971  schreef:

Hallo, denk 1Gig.


Dat is geen naam van een Telene abonnement 🙄

pascal1971
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Hallo,

Klopt inderdaad,ONE ,onbeperkt.

Ik heb nog geen rechtstreekse verbinding gemaakt,lijkt me niet mogelijk met GSM,en mijn tablet heeft ook geen netwerkaansluiting.

Modem:Docsis 3.1 E-router

Blijkbaar heeft die geen WIFI,dus is er een aparte acces point geinstalleerd geweest.

Maar goed,ik zal me er maar bij neerleggen zeker?.

Ik zal in elk geval nog mijn volledige installatie eens opnieuw opstarten,misschien lost dit mijn probleem wel op,en anders,gewoon DATA verbruiken

 

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1225
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet


@pascal1971  schreef:

Modem:Docsis 3.1 E-router

Blijkbaar heeft die geen WIFI,dus is er een aparte acces point geinstalleerd geweest.

Maar goed,ik zal me er maar bij neerleggen zeker?.


Het verklaart in ieder geval waarom je geen Wi-Fi hebt als je het Access Point uitschakelt.

 


@pascal1971  schreef:

Klopt inderdaad,ONE ,onbeperkt.


ONE is beperkt tot 250 Mbps, dan is 150 Mbps over Wi-Fi nog zo slecht niet maar het kan weldegelijk beter. Wi-Fi is storingsgevoelig en heeft een beperkt bereik, dus er kunnen verschillende oorzaken zijn van je problemen. 

 

Om een juist beeld te krijgen moet je, zoals anderen hier voorstellen, eens met een computer of laptop aan de kabel een speedtest doen. Dan weet je of het enkel een Wi-Fi probleem is of een breder probleem.

 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
pascal1971
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Niet echt iets om fier op te zijn denk ik.

pascal1971_0-1715452866646.png

 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2273
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

Ik zie uw afbeelding nog niet maar uw antwoorden zijn ook niet om fier op te zijn. Je geeft helemaal geen antwoord op de vragen.

Modem type?

waar staat de modem?

waar staat het AP?

Hoe is AP verbonden met modem?

Waar staat ge voor uw testen?

Heeft uw AP 2.4 en 5 GHz band?

Welke sites sites zijn traag bij het surfen?

 

 

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5251
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet


@flip1953  schreef:
Dat zie je inderdaadverkeerd 🤔

Tegenwoordig heeft mobiele data de snelheid ingehaald van vaste verbindingen.

In veel huishoudens is mobiele data veel sneller geworden dan hun WiFi ...


Waar haal je dit vandaan? Zijn daar cijfers over? In goed geïsoleerde huizen zou ik eerder verwachten dat 4G/5G het slechter doet. (Het gaat toch over 4G/5G binnenshuis.) Als ik bijvoorbeeld bij de tandarts of dokter in de wachtzaal zit, dan is mobiele data 0. En als providers de snelheid van 4G/5G cappen, dan mag de theoretische snelheid nog zo hoog zijn...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 275
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Trage verbinding thuis via wifi t.o.v. mobiel internet

voor de duidelijkheid via mobiel internet gebruikt je toestel een andere weg om toegang tot het internet te verkrijgen. dus een speedtest met wifi uit zal ons niet zeggen hoe het met de wifi en kabelverbinding is. een speedtest met mobiel internet uit en wifi aan hebben we gezien dan denk ik. het ligt waarschijnlijk dus  niet aan uw tablet dat wifi trager gaat dan mobiel, want met mobiel werkt het wel,  maar kan aan de software zijde van de verbinding liggen, omdat er over wifi mogelijk inderdaad eerst per het nieuwere ipv6 geprobeerd word en dit is niet het geval met de mobiele verbinding. je kan dit even uitsluiten door bv de 1.1.1.1 app te installeren en in te schakelen, dan gebruikt je tablet een andere manier van verbinden softwarematig (vpn) over wifi ( en mobiel) ,  is dan het probleem opgelost dan was dat de oorzaak. omdat je dus op wifi zowel ook een ipv6 als ipv4 adres krijgt en op mobiel niet, enkel ipv4 daar,  kan bij gebruik van wifi het kiezen tussen deze 2 dat de tablet bij het laden van elke webpagina enz. moet doen, zijn wat de vertraging veroorzaakt. maar als het dit niet is er kunnen vele oorzaken zijn daarmede onze vele vragen. alleszinds over 4 g gaat de batterij sneller leeg en is er meestal minder data beschikbaar dus dat is inderdaad niet aangenaam. probleem is als ipv6 niet ok werkt/bij het laden van internetpagina's initieel vertraging veroorzaakt, dat bij android je voor zover ik weet dit niet kan uitschakelen alleen omzeilen met vpn ( zoals 1.1.1.1 ) of via plaatsen van eigen enkel ipv4 wifi apparatuur . er zijn nog oorzaken met dezelfde symptomen. of u via 5 of 2.4 ghz verbonden bent zou enkel wat mogen uitmaken als u tien(tallen) meters van het wifi accespoint bent